Is het tijd om een nieuwe bandnaam te verzinnen?

Het eerste optreden is een feit! Als band staan jullie backstage te wachten om opgeroepen te worden en het dak eraf te spelen. De presentator schreeuwt jullie naam door de microfoon en ... Laten we even stilstaan bij dit moment. Eerste indrukken tellen namelijk, ook bij een muziekoptreden. Des te meer reden om eens goed na te denken over de naam van jouw band aan de hand van de volgende best practices.

Bandnamen

1.Zorg ervoor dat het publiek jullie bandnaam onthoudt
Een bandnaam met meer dan 3 woorden zal na een paar biertjes al gauw vergeten worden. Zorg er ten eerste voor dat jullie bandnaam daarom kort is. Maar een korte naam hoeft niet meteen te betekenen dat het makkelijk te onthouden is. Aan 2 woorden die moeilijk uitspreekbaar zijn, heb je ook weinig.

Wees daarnaast geen copycat en gebruik iets unieks wat andere bands nog niet hebben. Anders zijn jullie een van de vele bands die dat ene woord gebruiken en wordt het moeilijker om jullie naam te onthouden. 

Voor het geval dat de bandnaam ook op merchandise komt, zou het mooi zijn als de bandnaam afgekort ook goed klinkt. N.I.N. (Nine Inch Nails) klinkt bijvoorbeeld beter dan G.K.L.P.R.F. 

2.Keep it real
Het is raar een stoere gorilla Pipi te noemen. Hetzelfde geldt voor een band, dus zorg dat jullie naam aansluit bij de bandleden en de algemene uitstraling van je band. Het gebruiken van een naamgenerator is daarom sterk af te raden. De metalband Black Sabbath is een goed voorbeeld van een bandnaam die goed aansluit bij de uitstraling van de band. 

Het hoeft overigens niet de uitstraling alleen te zijn. Je kan bijvoorbeeld ook het muziekgenre, kenmerken van de ideale fan, een belangrijk moment in jullie carrière of een zin uit jullie favoriete lied in de bandnaam verwerken. Green Day, Good Charlotte, Panic at the Disco en My Chemical Romance hebben allemaal gebruikgemaakt van deze technieken. Ga in ieder geval niet iets verkopen wat niet bij jullie past om cool of grappig over te komen. Echte fans hebben dit snel door.

3.Een bandnaam moet tijdloos zijn
Je wilt voorkomen dat jullie bandnaam is gebaseerd op een actualiteit. In de toekomst zijn veel mensen deze actualiteit vergeten en zal men zich afvragen waar jullie bandnaam voor staat. Waar staat de band Natalie Portman’s Shaved Head ook alweer voor?

Zorg er ook voor dat de manier waarop je een bandnaam schrijft tijdloos is. De trends dat je alles in bReEzEr schrijft, letters in een woord vervangt met cijfers (5ive), letters van voornamen gebruikt (NSYNC) en extra letters toevoegt (Color Me Badd) komen steeds minder vaak voor.

4.Blijf uit de problemen
Je wilt niet dat er leden van een andere band aan jullie deur kloppen die (bijna) dezelfde naam al in gebruik hebben. Het zou vervelend zijn als ze naar de rechter stappen en er bepaald wordt dat jullie van naam moeten veranderen. Zo heeft Blink-182 de cijfers achter Blink moeten toevoegen nadat een gelijknamige band dit heeft verzocht.

5.Wees online vindbaar
Belangrijk om in Google gevonden te kunnen worden, is dat je algemene woorden als bandnaam ontwijkt. Met een naam als Amsterdam maak je geen kans om gevonden te worden in Google, aangezien er zoveel meer over de stad Amsterdam te vinden is wat eerder in de zoekresultaten zal verschijnen. 

Door meer dan één woord te gebruiken vergroot je de kans dat Google jullie bandnaam eerder laat zien in de zoekresultaten, maar vergeet in dit geval niet wat er besproken is in het eerste punt. Hou het kort! 

Tenslotte is het altijd goed om even te testen of jullie bandnaam kans maakt om in Google op de eerste zoekresultatenpagina te verschijnen. Zoek jullie bandnaam tussen ‘aanhalingstekens’ op in Google en kijk wat eruit rolt. Verschijnen er alleen maar minder bekende websites op de eerste pagina die niet muziekgerelateerd zijn? Dan maakt jouw band een goede kans om hoog in de zoekresultaten te verschijnen als iemand jullie opzoekt. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op ‘de lege zolder’ is er niet één resultaat die deze 3 woorden precies in deze volgorde gebruikt.

6.Straal professionaliteit uit 
Het staat niet goed als jullie bandnaam op een Facebookprofiel en andere socialmediaprofielen extra letters of cijfers bevat, omdat iemand anders al eerder een profiel heeft geregistreerd met precies jullie bandnaam. Kijk daarom eerst op Namevine of de bandnaam vrij is voor de populairste socialmediakanalen.

Ook via e-mail wil je professionaliteit uitstralen. Communiceren met een festivalagent via een Gmail-adres kan amateuristisch overkomen. Dit is makkelijk op te lossen door een e-mailadres met jullie bandnaam te registreren. Als je band Good Music heet, dan communiceer je naar de buitenwereld toe met bijvoorbeeld het e-mailadres boek[@]goodmusic.nl. Klinkt al een stuk beter dan goodmusic2016[@]gmail.com, niet? Snel een e-mailadres registreren kan bijvoorbeeld bij jouw.email voor 3 euro per maand.

De eerste indruk
Aan de hand van deze best practices kan je nu een goede inschatting maken van de kwaliteit van jullie bandnaam, en kan je deze nog beter maken voor het volgende optreden. Zo ben je er zeker van dat de eerste indruk met het publiek alvast goed zit!

Dit artikel is geschreven in samenwerking met TransIP