Social media tips voor muzikanten

Nog nooit was het mogelijk je als nieuw aanstormend talent zó zichtbaar te maken aan de buitenwereld dan in dit digitale tijdperk. De kans om gespot te worden door potentiële fans en/of belangrijke figuren uit de muziekbusiness was nooit eerder zo groot. Het in contact komen met fans en muzikanten die in hetzelfde schuitje zitten was nooit eerder zo gemakkelijk. Aan de andere kant brengt de aanwezigheid van het internet en alle social media ook een keerzijde met zich mee: je hoeft je maar één keer te ‘verspreken’ en er kan ineens een negatieve buzz op gang komen. Bovendien loop je bij gebruik van social media de kans om behalve in positieve zin allerlei likes en posts te ontvangen, ook allerlei negatief (ongegrond) commentaar te krijgen. Hier volgen enkele tips.

Social media-tips voor muzikanten/acts:

  1. Registreer je voor meerdere social media en online muziekplatformen. Niet iedereen is lid van Facebook! Misschien kun je via Twitter weer een heel andere groep mensen bereiken. 
  2. Zorg er wel voor dat de kanalen waarvoor je je registeert zo up-to-date mogelijk blijven. Registreer je dus niet voor álle sociale netwerken, maar meld je aan bij de netwerken die je goed kunt bijgehouden. Beter focus je je op 3 netwerken, dan op 10 waarvan er maar 4 actief zijn. Niets is saaier dan een pagina waar niets op gepost wordt. Als er sinds een dik half jaar niets gepost is, vragen mensen zich af of de act niet allang dood is. Zorg er dus voor dat de verschillende kanalen automatisch aan elkaar gelinkt zijn (wanneer je iets post op Facebook, volgt automatisch een tweet). Copy-paste is natuurlijk ook een handige manier om al je kanalen up-to-date te houden. 
  3. Post met mate. Wanneer mensen vier keer per dag een onzinnig Facebookbericht voor hun neus krijgen, gaan ze zich aan je irriteren. Je bent in dat geval te aanwezig. Mensen zien je berichten eerder als spam dan als nieuws. In het ergste scenario ‘ontvrienden’ ze zich, of liken ze je pagina niet langer. Hoeveel posts per dag/week ‘post met mate’ betekent, is afhankelijk van het netwerk: bij Facebook is eens in de 2 of 3 dagen iets posten voldoende, terwijl je bij Twitteren gerust 4 keer per dag kunt doen. YouTube is wéér een ander verhaal, daar hoef je alleen te posten als je een goede/leuke video hebt. 
  4. Post nieuws dat uitnodigt tot reageren. Dit doe je niet door elke week een standaard foto uit de repetitieruimte te posten, met daaronder de zin ‘Vandaag weer flink geoefend.’ Doe dit wél door een vraag of stelling te posten die erom vraagt erop te reageren, of een maffe foto die laat zien hoeveel lol jullie hebben tijdens een repetitie. Het verbinden van een actie aan een post (bijv. iets verloten) kan ook werken. 
  5. Tourdata zijn populaire content. Mensen willen graag weten wanneer jouw act eindelijk bij ze in de buurt speelt. Zorg dus dat je tourdata in alle gevallen handig te vinden zijn. Songkick, Artistdata en Bandsintown zijn dashboards om het posten van optredens te vergemakkelijken. Door een agendapunt toe te voegen, houd je meteen ook je andere online agenda’s automatisch up-to-date. 
  6. Zorg voor interactie. Social media, de naam zegt het al. Het is tweerichtingsverkeer. Maak hier dus gebruik van! Je hoeft natuurlijk niet op iedereen te reageren, maar zorg er wel voor dat je regelmatig reageert. Dit laat zien dat je je fans waardeert. Nodig andersom anderen ook uit te reageren op jouw opmerkingen. Stel ze vragen als ‘welke cover moeten we spelen?’ of ‘welke foto vinden jullie het tofste na de bandshoot?’. 
  7. Praat ook over andere acts. Zo maak je reclame voor elkaar. Als jij je openhartig opstelt door over andere acts te praten en te retweeten, zullen zij eerder geneigd zijn jouw tweet ook te retweeten. Overdrijf echter niet, zorg dat het niet overkomt als ‘slijmen’. 
  8. Post je eigen muziek op zoveel mogelijk social media en muziekplatforms. Uiteindelijk gaat het allemaal om de muziek die jullie maken. Zorg er dus voor dat enkele nummers daarom gratis te beluisteren zijn. Als je je muziek alleen aanbiedt voor geld, zul je weinig fans krijgen. Als mensen jouw muziek eerst kunnen beluisteren, zullen ze eerder nieuwsgierig worden naar een live-show. 
  9. Geef je muziek gratis weg! Mensen kunnen op deze manier jouw muziek op hun iPod, pc of telefoon zetten. Wanneer ze er niet bewust voor kiezen jouw muziek te luisteren, is er natuurlijk een grote kans dat jouw liedje zomaar ineens voorbij komt. De luisteraar denkt: ‘Hé, dit ken ik niet, maar echt tof!’ En hij gaat op zoek naar meer van jullie fijne muziek. 
  10. Tot slot: wacht niet tot fans jou vinden, ga zelf actief op zoek naar fans! Spreek fans van acts aan die muziek maken die op jullie eigen muziek lijkt. Wees niet bang om jezelf te laten zien. 


Social media waar je als band/muzikant lid van kunt worden:
Netwerken:
http://www.facebook.com
http://www.twitter.com
Muziek:
http://bandcamp.com/
http://www.soundcloud.com
http://ongekendtalent.nl/
http://www.last.fm
Video:
http://www.youtube.com
http://www.vimeo.com

Bronnen:
http://ongekendtalent.nl/nieuws/social-media-en-bands-10-tips
http://www.bandcoach.eu/main/magazine/uitgelicht/tips/social-media-voor-...